Hoe vaak heb je aan het einde van de dag het gevoel dat je het werk niet af hebt of niet veel gedaan hebt gekregen?
Van werken en drukke bezigheden wordt niemand ziek. Maar heb je altijd haast en is het werk voor je gevoel nooit af, dan is dat slecht voor je gemoedsrust, voor je productiviteit én voor je gezondheid en vitaliteit.
In dit blog geef ik je een aantal timemanagement tips, die je kunnen helpen om productief én in balans te blijven op het werk, alsook daarbuiten.
1. Zet het e-mailprogramma uit
Zet de pop-up berichten van je e-mails uit. Je bent anders geneigd je e-mail te lezen en je werk waar je mee bezig bent, niet af te maken, omdat je je laat leiden door de berichten of taken die voortvloeien uit je ontvangen email.
2. Maak een planning
Plan vaste tijden voor je e-mail, telefoontjes en social media. Bij voorkeur 2x per dag.
Indien je social media zakelijk gebruikt, rooster je tijd in om de updates te bekijken. Dit doe je ook voor je telefoontjes en je email. Plan 2x per dag een blok dat je je email checkt of je telefoontjes pleegt of afhandelt. Maak hierover afspraken met je collega’s of secretaresse, zodat zij ook weten wanneer je deze taken uitvoert.
Privé-berichten lezen op social media doe je niet gedurende je werkdag. In de ochtend, pauze of avond kun je bereikbaar zijn voor jouw “vrienden”.
3. Verander je mindset
We zeggen vaak dat we “niet genoeg tijd” hebben. In plaats van je hierop te focussen, uit te leggen aan jezelf en/of aan anderen dat je niet genoeg tijd ergens voor hebt, kun je denken aan hetgeen waar je wel genoeg tijd voor hebt. Praat en denk daarover! Dit is een andere mindset! Denk in mogelijkheden in plaats van beperkingen! Indien je het positief benadert, kost het minder energie.
4. Stel niet uit
Start binnen 5 minuten nadat je achter je computer bent gaan zitten met de klus die je voor ogen hebt. Verspil geen tijd met uitstellen of andere afleiding. Tijd is kostbaar.
Stel je een taak vaker uit? Vraag jezelf dan af waarom je deze uitstelt.
Ben je bang voor de taak? Is het te moeilijk, te makkelijk of te saai? Ben je moe?
We kunnen veel energie en tijd verliezen aan dingen die we steeds voor ons uit schuiven. Als de klus eenmaal geklaard is, kun je het van je lijstje afstrepen en kost het ook geen energie meer.
5. Zonder je even af
Indien je geconcentreerd een urgente en belangrijke taak moet afronden, sluit je de deur of ga je naar een stiltewerkplek waar je ongestoord kunt werken.
6. Stop je werkdag op een vaste tijd
Laat het werk je avond niet in beslag nemen. Je kunt met 2 eindtijden werken: Eén voor een ideale dag en 1 uiterste werktijd.
7. Houd eens 1 week bij waar je je tijd aan besteed. Ook in je weekend!
En kijk vervolgens hoe je je tijd kunt herverdelen door bepaalde werkzaamheden te groeperen en her te verdelen.
Aan welke dingen of taken besteed je tijd, die je echt niet leuk vindt of geen toegevoegde waarde hebben? Wat zijn de belangrijkste zaken waar je je tijd aan verspilt (social media?)? Welke dingen zijn voor jou een goede tijdsbesteding? Wie en wat slurpt jouw tijd op? Wat kost jou energie?
8. Beperk de dingen die je tijd en energie kosten
Doe de dingen die je doet met meer focus. Maak af waaraan je begonnen bent en ga niet multitasken! Want uit onderzoek is gebleken dat je door te multitasken je 20 minuten verliest, voordat je weer gefocust bent op de taak waarmee je voorheen bezig was.
9. Take a break
Neem mini breaks als je gedurende de dag wilt opladen en je opnieuw wilt focussen. En... slaap genoeg!
10. Parkeer ongeplande verzoeken
Zeg niet onmiddellijk ja tegen alles wat binnenkomt. Delegeer werkzaamheden en oefen jezelf in nee-zeggen.